در ادبیات اقتصاد سیاسی همواره نوع سازوکارهای حاکم بر روابط سیاسی از این حیث اهمیت دارند که در غالب موارد پای نفع شخصی، احزاب و یا گروه های سیاسی در میان است و نتیجه آن در بسیاری از موارد ضرر و زیان سنگینی است که بر مردم تحمیل می شود برای روشن تر شدن موضوع، رفتار این روزهای مجلس را در همین غالب توضیح می دهم. 

بی شک یکی از مهمترین وظایف نمایندگان مجلس، نظارت بر عملکرد وزرا است فرضا اگر یکی از وزرا از وظایف قانونی خود تخطی کند قاعدتا من و شما که نمی توانیم یقه اش را بگیریم؛ زیرا ما حرفمان شنیده نمی شود به نظرم  در حال حاضر بهترین راه، طرح سوال از وزیر توسط نمایندگان است اگر وزیر نتواند نمایندگان را در رابطه با عملکرد خود قانع کند کارت زرد دریافت خواهد کرد و تکرار آن منجر به عزل وی خواهد شد، حال شاید بپرسید که آیا امکانش وجود دارد که بعضی اوقات نمایندگان نخواهند به عملکرد وزیر اعتراض کنند؟!!

بله امکانش وجود دارد!! بگذارید یک مثال بیاورم چند روز پیش در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت، بیژن زنگنه در پاسخ به نماینده ایی که پرسید چرا نمایندگان ادوار گذشته را در وزارت نفت استخدام کرده اید گفت: 

" خب نماینده ایی که کار ندارد چه شود آیا باید در جامعه رها شود؟ اگر نماینده ایی نگران شغل آینده خود باشد حتی در حد یک حقوق دولتی، هزار مفسده دیگر ایجاد می شود لذا من افتخار می کنم که تعدادی از این نمایندگان ادوار را بکار گرفتم"

در همین حین نمایندگان که سیگنال زنگنه را دریافت کرده بودند، احسنت گویان تحسینش کردند!! در واقع آقای زنگنه به نمایندگان مجلس پیشنهاد یک معامله چرب و نرم داد: به من رای بدهید تا شما را وارد وزارت نفت کنم! غیر از این برداشت می کنید؟! 

بعد از این اتفاق خبرگزاری ها شروع به بررسی جوانب موضوع کردند از جمله آن یادداشتی است که آقای غلام حسین حسنتاش نوشته اند، به نظر من به صرف این پیشنهادِ آقای زنگنه به نمایندگان مجلس، مردم هزینه آنچنانی متحمل نشده اند؛ بلکه بدتر از آن تاثیری است که این حرف در طول چهار سال دولت دوازدهم بر عملکرد نمایندگان خواهد گذاشت. وقتی به لیست بلندبالایی از بکارگیری نمایندگان ادوار گذشته در وزارت نفت نگاه می کنیم احتمال بروز خطرات بزرگ بیشتر می شود. 

باور کنید نیازی به هیچ گونه نظریه پردازی نیست! واضح است که این کار بیژن زنگنه نظارت ضعیف نمایندگان بر عملکرد وزیر نفت را در طول دوره وزارتش به همراه خواهد داشت چراکه مخالفت آنان با زنگنه در طول دوره، منجر به از دست دادن شغل احتمالی در آینده خواهد شد!! تجربه نشان داده این نظارت ضعیف، هزینه بسیار سنگینی برای مردم دارد. اینها سیگنال های بسیار خطرناکی است که از مجلس دریافت می شود